Thomas Cook is één van de grootste reisorganisaties van België. De keten heeft diverse reisbureaus in België en Nederland, organiseert compleet verzorgde reizen en heeft een eigen vliegmaatschappij. Wat dus ook betekent dat er veel personeel werkzaam is bij Thomas Cook en dat er veel sprake is van klantcontact. Het is natuurlijk erg fijn als klanten in één oogopslag een
werknemer kunnen herkennen en ook achteraf nog kunnen aangeven met wie ze gesproken hebben. Op zoek naar een manier voor het optimaliseren van deze connectie tussen werknemers en klanten, kwam
Thomas Cook bij Uniq Print terecht.
De herkenbaarheid voor klanten bevorderen
In respons op deze vraag, ontwierp Uniq Print speciale
naambadges voor Thomas Cook. Uiteraard met het bedrijfslogo, maar ook met de naam en de functie van de medewerker erop. Vooral deze laatste werden in duidelijk leesbaar lettertype afgedrukt, zodat een klant in één oogopslag kan zien met wie hij spreekt. Doordat de klant nu meteen de medewerker herkent, ontstaat er eerder een vertrouwensrelatie. Bovendien kan de klant ook achteraf nog aangeven met wie hij heeft gesproken. Dit kan heel fijn zijn als hij achteraf nog vragen heeft, want dan kan hij opnieuw contact opnemen met dezelfde medewerker.
Kleding- en milieuvriendelijke naambadges
De wens van Thomas Cook was dat de badges op de kleding konden worden bevestigd zonder daarbij de kleding te beschadigen. Daarom werd gekozen voor
naambadges die met een magneet aan de kleding worden geklikt. Op deze manier raakt de werkkleding niet beschadigd, wat zou leiden tot een hoge kostenpost voor het regelmatig vervangen van de kleding. Daarnaast gaf Thomas Cook nadrukkelijk aan dat de naambadges niet moesten zorgen voor extra belasting van het milieu. Herbruikbare naambadges waren dus de ideale oplossing. Deze worden na gebruik niet weggegooid, maar aangepast aan een nieuwe gebruiker. De tekst en afbeelding kunnen eenvoudig worden veranderd. Waar gewone naambadges een flinke afvalberg veroorzaken, gebeurt dat niet met
herbruikbare naambadges. Deze oplossing bleek goed aan te slaan bij Thomas Cook. Klanten laten weten hoe fijn het is om door een vaste medewerker geholpen te worden. Dit levert prachtig maatwerk op, waarbij de medewerker meer vrijheid heeft om bepaalde aanpassingen te maken naar wens van de klant. De naambadges worden ook door het personeel als prettig ervaren. Ze zijn gemakkelijk in het gebruik en beschadigen de kleding niet. De managers van Thomas Cook zijn ook erg tevreden, want de naambadges zijn eenvoudig aan te passen als dat nodig is. De naambadges vormden dus de perfecte oplossing voor de vraag van Thomas Cook: de relatie tussen klanten en medewerkers is beter dan ooit!